Recherche

Notice catalographique « Art et chimie, la couleur : actes du congrès »

Titre
Art et chimie, la couleur : actes du congrès
Auteur ou éditeur
  • Goupy, Jacques
  • Mohen, Jean-Pierre
Lieu de publication
Paris
Maison d'édition
CNRS Editions
Date de publication
2000
Résumé
Cet ouvrage essaie de donner l'essentiel de l'historique et des caractéristiques technologiques des huiles, vernis, gommes résines, pigments, colorants et laques, matières de charge, etc., utilisés par les artistes.
Table des matières

Contents:

Les maîtres de la couleur un siècle d'histoire du Conservatoire National des Arts et Métiers
Gerald EMPTOZ

Etude des pigments organiques préparés à partir des racines des rubiacées européennes

On copper green glazes in paintings
Klaas Jan van DEN BERG

Lascaux, pigments préhistoriques à base d'oxydes de fer : hématite naturelle collectée ou goethite chauffée ?
M.P. POMIES et M. MENU

Elaboration d'une banque d'information sur les pigments
lsabelle PARADIS

Experimental study on the production and use of artificial blue and green pigments
(copper acetates and carbonates) from antiquity to the sixteenth century
C. LOMBARDI

Some remarks on lead-tin yellow and Naples yellow
Ulderico SANTAMARIA

Pigments à base de verre dans la peinture de la renaissance et du baroque d'après des traités de Murano édités et inédits
Carlo Stefano SALERNO

When white becomes many colours

Chimie, couleurs et civilisations
M. CHASTRETTE

Dead colour : some problems in the interpretation of layers
John GAGE

An examination of the materials and methods used in the creation of Tintoretto's The Dreams of Men

Improvements in surface preparation of paint cross-sections necessary for advanced imaging techniques
Nicolas WYPLOSZ

New information on pigments and colouring materials used on the frescos of the Loggia di Psiche : From the work of Raphael's school to later interventions
Rita BASSOTTI

Toward the immunological detection of media: the detection of artificially aged collagen-based paints
Greg HODGINS

Albâtre polychrome des xve et xvie siècles en Espagne.
Caractérisation des matériaux
Marisa GOMEZA

Analyses PIXE sur un tableau de l'atelier de Cranach. Les résultats et leur interprétation
Dominique ALLART

Pigment identification by Raman microscopy as a means of differentiating between ancient and modern papyri
Lucia BURGIO, Robin J.H. CLARK

Chemical analysis of mediaeval mural paintings in Sweden
Anders G.NORD

Un liant huileux sur une sculpture du Moyen age. La polychromie du crucifix de la cathédrale de Trieste
Nadia BERTONI

Caractérisation des matériaux de l'art contemporain - liants et pigments synthétiques
Naoko SONODA

In situ analysis of proteins in binding media using specific coloration by Naphthol Blue Black: contribution to the study of the reactionmechanism
Cécile CREN-OLIVE

SEM andTEM contributions to analysis of the materials used by old masters
Margarita SAN ANDRES

Les pigments vert et rouge d'une peinture murale d' époque romaine républicaine (Brescia, ltalie)
Robeto BUGINI

Chemical changes in test paintings measure the environmental impact on the museum collection

Aspects of 17th century binding medium: inclusions in Rembrandt's Anatoiny Lesson of Dr Nicolaes Tulp
Petria NOBLE

L'addition des couleurs. L'autochrome : analyse et conservation d'un procédé de photographie en couleurs

Progress in research on effects of the Pettenkofer process

Mécanisme d'altération d'un alliage cuivreux en présence d'un liant huileux

A comparison of weatherometer aged dammar varnishes and aged varnishes from paintings

The influence of selected consolidants and lining adhesives on the UV-fluorescence of microscopic crosssections of paint layers.

Problème d'exécution et changements des retouches des peintures de chevalet

The introduction of lasers as a tool in removing contaminants from painted surfaces

Environmental research for art conservation and assessment of indoor conditions surrounding cultural objects

Non-destructive analysis of artefacts by X-ray fluorescence analysis: present state, trends and perspectives

The Frontal at the Musée National du Moyen âge, Paris and the Thornham Parva retable. A technical comparison


La position et l'application de la CLHP dans l'analyse des colorants et des pigments organiques dans les oeuvres d'art

Non-destructive spectrophotometric investigations of paintings : some recent advances

L'analyse de tableaux canadiens attribués au frère Luc
Marie-Claude CORBEIL, Elizabeth MOFFAT

Identification d'une terre riche en zinc dans les oeuvres tardives du Pérugin

The use of dark pigments in Fra' Bartolomeo's paintings

Investigating Foppa : painting materials and structure
Beth A. PRICE

Using multimedia techniques to present and interpret technical data from examining art Application to Bellini's Feast of the Gods
Michael DOUMA, Michael HENCHMAN

La palette de l' Egypte pharaonique

Langue
French = Français
Sujet
  • Color in art
  • Couleur dans l'art
ISBN/ISSN
2-271-05766-3
Pays
France
Type de document
Monograph = Monographie
Localisation
ND 1488 C66
Clé
12304
Collection
Catalogue
Date de modification :