Notice catalographique « Art et chimie, la couleur : actes du congrès »
- Titre
- Art et chimie, la couleur : actes du congrès
- Auteur ou éditeur
- Goupy, Jacques
- Mohen, Jean-Pierre
- Lieu de publication
- Paris
- Maison d'édition
- CNRS Editions
- Date de publication
- 2000
- Résumé
- Cet ouvrage essaie de donner l'essentiel de l'historique et des caractéristiques technologiques des huiles, vernis, gommes résines, pigments, colorants et laques, matières de charge, etc., utilisés par les artistes.
- Table des matières
Contents:
Les maîtres de la couleur un siècle d'histoire du Conservatoire National des Arts et Métiers
Gerald EMPTOZ
Etude des pigments organiques préparés à partir des racines des rubiacées européennes
On copper green glazes in paintings
Klaas Jan van DEN BERG
Lascaux, pigments préhistoriques à base d'oxydes de fer : hématite naturelle collectée ou goethite chauffée ?
M.P. POMIES et M. MENU
Elaboration d'une banque d'information sur les pigments
lsabelle PARADIS
Experimental study on the production and use of artificial blue and green pigments
(copper acetates and carbonates) from antiquity to the sixteenth century
C. LOMBARDI
Some remarks on lead-tin yellow and Naples yellow
Ulderico SANTAMARIA
Pigments à base de verre dans la peinture de la renaissance et du baroque d'après des traités de Murano édités et inédits
Carlo Stefano SALERNO
When white becomes many colours
Chimie, couleurs et civilisations
M. CHASTRETTE
Dead colour : some problems in the interpretation of layers
John GAGE
An examination of the materials and methods used in the creation of Tintoretto's The Dreams of Men
Improvements in surface preparation of paint cross-sections necessary for advanced imaging techniques
Nicolas WYPLOSZ
New information on pigments and colouring materials used on the frescos of the Loggia di Psiche : From the work of Raphael's school to later interventions
Rita BASSOTTI
Toward the immunological detection of media: the detection of artificially aged collagen-based paints
Greg HODGINS
Albâtre polychrome des xve et xvie siècles en Espagne.
Caractérisation des matériaux
Marisa GOMEZA
Analyses PIXE sur un tableau de l'atelier de Cranach. Les résultats et leur interprétation
Dominique ALLART
Pigment identification by Raman microscopy as a means of differentiating between ancient and modern papyri
Lucia BURGIO, Robin J.H. CLARK
Chemical analysis of mediaeval mural paintings in Sweden
Anders G.NORD
Un liant huileux sur une sculpture du Moyen age. La polychromie du crucifix de la cathédrale de Trieste
Nadia BERTONI
Caractérisation des matériaux de l'art contemporain - liants et pigments synthétiques
Naoko SONODA
In situ analysis of proteins in binding media using specific coloration by Naphthol Blue Black: contribution to the study of the reactionmechanism
Cécile CREN-OLIVE
SEM andTEM contributions to analysis of the materials used by old masters
Margarita SAN ANDRES
Les pigments vert et rouge d'une peinture murale d' époque romaine républicaine (Brescia, ltalie)
Robeto BUGINI
Chemical changes in test paintings measure the environmental impact on the museum collection
Aspects of 17th century binding medium: inclusions in Rembrandt's Anatoiny Lesson of Dr Nicolaes Tulp
Petria NOBLE
L'addition des couleurs. L'autochrome : analyse et conservation d'un procédé de photographie en couleurs
Progress in research on effects of the Pettenkofer process
Mécanisme d'altération d'un alliage cuivreux en présence d'un liant huileux
A comparison of weatherometer aged dammar varnishes and aged varnishes from paintings
The influence of selected consolidants and lining adhesives on the UV-fluorescence of microscopic crosssections of paint layers.
Problème d'exécution et changements des retouches des peintures de chevalet
The introduction of lasers as a tool in removing contaminants from painted surfaces
Environmental research for art conservation and assessment of indoor conditions surrounding cultural objects
Non-destructive analysis of artefacts by X-ray fluorescence analysis: present state, trends and perspectives
The Frontal at the Musée National du Moyen âge, Paris and the Thornham Parva retable. A technical comparison
La position et l'application de la CLHP dans l'analyse des colorants et des pigments organiques dans les oeuvres d'art
Non-destructive spectrophotometric investigations of paintings : some recent advances
L'analyse de tableaux canadiens attribués au frère Luc
Marie-Claude CORBEIL, Elizabeth MOFFAT
Identification d'une terre riche en zinc dans les oeuvres tardives du Pérugin
The use of dark pigments in Fra' Bartolomeo's paintings
Investigating Foppa : painting materials and structure
Beth A. PRICE
Using multimedia techniques to present and interpret technical data from examining art Application to Bellini's Feast of the Gods
Michael DOUMA, Michael HENCHMAN
La palette de l' Egypte pharaonique
- Langue
- French = Français
- Sujet
- Color in art
- Couleur dans l'art
- ISBN/ISSN
- 2-271-05766-3
- Pays
- France
- Type de document
- Monograph = Monographie
- Localisation
- ND 1488 C66
- Clé
- 12304
- Collection
- Catalogue