Recherche

Notice catalographique « « Une conduite dans le travail toute contraire à celle qu’on pratique d’ordinaire ». La peinture sous verre : sa nature, sa technologie et ses problématiques de conservation-restauration. Etude et traitement de H(eiliges) Grab (Saint-Sépulcre), anonyme, XIXe siècle, musée des Arts et Traditions populaires, Paris, et de The Frame, Frida Kahlo, 1938, musée national d’Art moderne, Paris. Recherche technico-scientifique sur les fixatifs à base de cire. »

Titre
« Une conduite dans le travail toute contraire à celle qu’on pratique d’ordinaire ». La peinture sous verre : sa nature, sa technologie et ses problématiques de conservation-restauration. Etude et traitement de H(eiliges) Grab (Saint-Sépulcre), anonyme, XIXe siècle, musée des Arts et Traditions populaires, Paris, et de The Frame, Frida Kahlo, 1938, musée national d’Art moderne, Paris. Recherche technico-scientifique sur les fixatifs à base de cire.
Auteur ou éditeur
Neuner, Monika
Lieu de publication
Aubervilliers
Maison d'édition
Institut national du patrimoine
Date de publication
2003
Collation
1 volume : illustrations ; 30 cm
Résumé
The research focused on acquiring a deeper understanding of the history, aesthetics, and technology of reverse paintings on glass in order to inform the conservation treatment of the two works of art. The alteration phenomena of reverse paintings on glass are overviewed (surface alterations, breaks and losses to the glass support, glass corrosion, past restorations), as well as the different available treatments for the stabilization of detaching paint layers (consolidation with solutions and dispersions, reactivation of binding media, thermoplastic consolidants). A comparative study of several wax-resin based fixatives allowed for the selection of the most appropriate mixture for the treatment of works with highly soluble painted surfaces. Additional research into the long term stability of such adhesives is needed. Future directions include the introduction of stabilizers and the study of different proportions of wax-resin mixtures.
Notes
Mémoire de fin d'études, Diplôme de restaurateur du patrimoine, spécialité : peinture, Institut national du patrimoine (INP), Département des restaurateurs, Aubervilliers, France
Autres titres
["A conduct in the work quite contrary to that which one practices of ordinary". Painting under glass: its nature, its technology and its conservation-restoration issues. Study and treatment of Heiliges Grab (Holy Sepulcher), anonymous, nineteenth century, Museum of Popular Arts and Traditions, Paris, and "The Frame", Frida Kahlo, 1938, National Museum of Modern Art, Paris: fixatives-based of copper]
Langue
French = Français
Sujet
  • Paintings - 19th century - Conservation and restoration
  • Glass underpainting - 19th century - Conservation and restoration
  • Peinture - 19e siècle - Conservation et restauration
  • Peinture sous verre - 19e siècle - Conservation et restauration
Pays
France
Type de document
Monograph = Monographie
Localisation
NK 5430 .N48 2003
Clé
18707
Collection
Catalogue
Date de modification :